Köszöntő

Köszöntünk a Aszód-Galgamácsa-Vácrátót-Vác vasútvonal emlékoldalán.

Így épült a Vác—Aszód-vasútvonal 1951-ben

Az alábbi cikkben számolt be 1951 október 20-i számában a Kisújság munkatársa a vonal épüléséről. 


Kétévi munka, kétmillió munkaóra: készült az új Vác-Aszód-vasútvonal

Aszód—Vác vasútvonal, 1951 október 

Az. indító állomás: Miskolc. A vasúti szerelvénynek, a soktengelyes tehervonatnak Szobra kell eljutnia. Áthalad Hatvanon, Aszódon, továbbrobog Budapest felé, hosszasan időzik a fővárosi peremállomásokon, nehezíti az amúgy is zsúfolt pesti vasúti forgalom lebonyolítását. Időznek a kocsik Ferencváros pályaudvaron is, ahol rendezni kell a szerelvényt. Hosszabb otttartózkodás után indulhatnak csak tovább Vác majd onnan Szob felé.

Régóta gondoltak már arra, hogy Északkelet-Magyarország felől. a vasútforgalmat olymódon irányítsák az északnyugat magyarországi állomások felé s fordított viszonylatban, hogy a szerelvények a fővárost megkerüljék s így a rendezőpályaudvarokat sikerülne tehermentesíteni, de rövidebb lenne az útvonal is. Már a 900-as évek elején szükségesnek vélték az összeköttetést Aszód és Vác között, de ...

A régi kapitalista világ az új vasút megépítését nem tudta megoldani sem pénzügyileg, sem műszakilag. Patakvölgyek rossz altalaján kellett volna átvezetni a vonalat, hegyesdombos vidékeken, így hát inkább csak siránkoztak.

Felemelt ötéves tervünk az eddiginél lényegesen több áruszállítást irányoz elő s most még fokozottabb mértékben vált szükségessé az Aszód —Vác közti közvetlen összeköttetés. Vasútépítőink hozzáláttak a nagy munkához. Aszód—Galgamácsa közt megvolt már az összeköttetés, egy kilenc kilométeres szakasz, csak éppen vicinális jellege volt. A tervezett útvonal egyik-másik szakaszán is volt már vasút, mégpedig Vác és Vácrátót közt, mintegy 11 kilométeres, azonban ennek is igen gyenge volt a pályateste. Mindkét részt tehát újjá kellett építeni s meg kellett építeni a Galgamácsa—Vácrátót közti új szakaszt.

A nagy munka 1949-ben kezdődött el.

Az átépítés, illetve az építés során 1150.000 köbméter földet kellett megmozgatni, ezt ha vasúti kocsikba tették volna, olyan szerelvényt állíthattak volna össze, amely 115.000 vasúti kocsiból állna és 1150 kilométer hosszú lenne. Volt itt munka rengeteg, hisz nem kevesebb, mint 60 vasúti műtárgy, tehát híd, áteresz építése, illetve újjáépítése vált szükségessé. Négy állomása van az új vasúti fővonalnak: Aszód, Galgamácsa, Vácrátót és Vác. S hat megálló, a megállók előtti térségen nem petrol- vagy olajlámpa pislákol, ha esténként beérkezik a vonat, hanem villany világít!

Vác—Aszód közti távolság vasúton: tegnap 96 kilométer, holnap 35 kilométer.

A  mogyorósi  bevágásban  megbeszélést  tart  a Bakondi-kubikosbrigád.   Állandóan  200  százalék felett  teljesítik  tervüket

A dolgozók érdekét szolgálja az új vasútvonal: az, aki Vácról el akart jutni Aszódra, vagy fordítva, nem lesz kénytelen Pesten át kerülőutat tenni. Nem kell 96 kilométert utaznia, hanem felül a mindennap közlekedő személyvonatra s a 35 kilométeres vasútvonalon eljuthat céljához.

Induljunk el az új fővonalon. Aszódon megcsodáljuk az új állomást, amely már a legmodernebb korszerű követelményeknek megfelelően készült el. Innen kiindulva kövessük Galgamácsáig az újjáépített vonalrészt, ahol láthatjuk már a megnagyobbított, megerősített vasúti műtárgyakat, hidakat. Beérünk Galgamácsára. Itt is új modern az állomás, az egész falu büszke rá. S innen ágazik ki az újonnan épített szakasz.

Új völgy a hegybontók munkája nyomán. Az új vonalszakaszon járunk. Elsősorban is tekintsük meg a Galgamácsa—Váckisújfalu közt épült őrházat. Érdemes betekinteni ide, láthatjuk, hogy a népi demokrácia miként becsüli meg a vasúti dolgozókat.

Régen csak egy viskója volt a pályaőrnek, ma valóságos kis palotácska épült számára. Kétszobás parkettes, konyhás, fürdőszobás lakása lesz, hogy becsületesen elvégzett munkája után valóban kipihenhesse magát.

Néhány lépéssel odébb kezdődik az újonnan létesített völgy, a galgamácsai bevágás. Huszonöt méter mély völgy létesült itt, 262.000 köbméter föld kitermelésével s a kitermelt földdel — hogy termőföldet ne kelljen erre a célra felhasználni — valósággal megfejelték a szomszédos hegyet

A terméketlen kitermelt föld a dombtetőre került fel. A Szovjetunió által rendelkezésünkre bocsátott korszerű újtípusú földmunkagépekkel, kotrókkal, hegybontókkal, földgyalukkal és billenőszekrényes gépkocsikkal végezték

el a föld kitermelését. Ezenkívül a nagy munkához itt, s a másik, hatalmas bevágásnál, a mogyorósinál, felhasználtak 4000 vágányfolyóméter

kisvasúti sínt, két vontatót, 92 darab csillét s a lovaskocsik százait. A munkáknál kubikos sztahanovista brigádok születtek.

Az új szakasz építésénél 32 vasúti műtárgy létesült, ebből 3 alul-, illetve fölüljáró, 7 a teknőhidak száma, 2 boltozott hidat láthatunk, 2 nagyméretű átereszt, míg a többi az cső áteresz. Beépítettek: Tizenegyezer köbméter betont.

Felhasználtak: Kétezer tonna cementet, 13.000 tonna betonkavicsot, amelyet a Hídépítő Vállalat maga termelt ki az általa megnyitott bányából, 75 tonna betonvasat, 142 tonna egyéb hídanyagvasat, 6300 köbméter követ. A nagy munka értéke: 33,000.000 forint.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések